13 Ekim 2014 Pazartesi

E-Ticaret Yaparken İzlemeniz Gereken 10 Altın Öneri

E-Ticaret demek bir domain adının satılmasından müzik indirmeye; sanal kitap satışından kıyafet satışına ve hizmet ürünlerin satılmasına kadar çok geniş bir alana hitap etmektedir. Bu ürün gruplarından herhangi birisi sipariş edildiğinde müşterinin kapısına kadar veya hizmeti alabilmesi için gerekli veriler müşteriye ulaştırılır. İşin doğasında “sipariş” ve “teslimat” vardır ve en genel anlamda bu süreç e-ticaret firması ile son kullanıcı (B2C) ya da kurumsal müşteri (B2B) arasında gerçekleşebilmektedir.
Gerekli şartları sağlayabilen herkes e-ticaret işi yapabilir. Peki, gerekli şartları sağlayabilmek başarılı olabilmek için yeterli midir acaba?
Bu sorunun cevabını arayanlara 10 ipucunu paylaşmak isterim:
1. Şimdi harekete geçin!
Teknoloji ve internetin bu kadar hızlı geliştiği ve değiştiği bir dönemde özellikle “online” bir aktivite için zaman kaybetmeden aksiyon almak çok önemli bir konudur. Genellikle bu konuda firmaların yaptığı en büyük hata aksiyon almadan yapılan planlamalar, analizler ve fikir üretimleri ile zamanı gereksiz yere boşa harcamaktır. Ne kadar plan program yaparsanız yapın bir yerinden başlamadığınız sürece hep bir adım geriden takip eden bir yapıdan kurtulamazsınız. “You don’t have to get it right, you just have to get it going. (İşleri yoluna koymak zorunda değilsiniz; yalnızca devamlılığını sağlamalısınız.)” özdeyişi de bu durumu açıklamada kullanılabilecek güzel bir ifadedir. Unutmayın ki e-ticaret’e başlamak için “mükemmel” bir zaman asla gelmeyecektir; biran önce ilk adımı atmak gerekir.
2. Planlayın;Düşünün, Öngörünüzü Yapın; Rakamları Takip Edin!
E-Ticaret işine başlarken genellikle herkesin hataya düştüğü bu noktada siz akıllıca ve dürüstçe yaklaşın olaya ve kötü bir başarısızlık tecrübesi yaşamaktan kurtulun. İlk olarak şu soruların cevabını kendinize  verin:
  • Satmayı düşündüğünüz ürün veya hizmetinize online olarak bir talep var mı?
  • Sizin ürün veya hizmetinizin benzer online satışı yapılmakta mı? Eğer cevabınız evet ise bu ürün veya hizmete ait işlem ve ciro verisi ne kadar?
  • Rakiplerinizin fiyatları nasıl? Sizin maliyetinizin altına fiyatlarla onların müşterilere satış yapma riski var mı? Rakipleriniz nasıl hizmet sunuyor ? Siz nasıl hizmet sunacaksınız ? Farkınız ne olacak?
  • Sizin e-ticaret siteniz tüm hesaplamalar sonunda halen kazançlı bir iş mi vaadediyor?
Bu soruların cevabını düşünürken ve araştırırken  bir yandan da “aksiyon planınız” şekillenecektir. Piyasa şartları ve potansiyel müşteri talebini de hesaba katmaya çalışarak gelecek ile ilgili öngörülerinizi de saptamak; hatta elinizdeki rakamları ve öngörülerinizi bir excel dosyasında yazarak süreç boyunca elinizdeki rakamlar ile gerçekleşen rakamları sürekli kontrol etmek başarılı olmaya giden yolda atılacak önemli bir adım olacaktır.
3. Odaklanın ve Fark Yaratın !
Aksiyon planınızı oluşturduktan sonra ürün veya hizmetin içeriğine, ürün satacaksanız çeşit ve sayısına karar verin. Web sitenizde mümkün olduğunca detaya inen ve zengin bir içerik oluşturun. Sonrasında planladığınız yolda ilerlemeye bakın. Piyasanın dalgalanmaları karşısında küçük ve kısa süreli kazançlar elde etmek için fokusunuzu bozmamaya özen gösterin. Planınıza sadık kalmazsanız “planda başarısızlık” riski “başarısızlık planı” haline dönüşür ve kendi kendinizi sabote edersiniz. Yapacağınız iş ilk ise işiniz daha kolay benzerleri var ise mutlaka artı yönde fark yaratın ki müşteri size gelsin !
4. Doğru E-Ticaret Sitesi Edinin!
Arama motoru dostu, esnek, hızlı, özel tasarımlı bir e-ticaret yazılımı edinin. Ucuz veya bedava e-ticaret yazılımı kandırmacasına girmeyin ! 
5.  Tasarım ve Görsellik !
Unutulmamalıdır ki güzellik görecelidir. Sizin güzel bulduğunuzu başkaları çirkin bulabilir. Eğer Steve Jobs kadar mükemmeliyetçi değilseniz; yüzlerce alternatif görerek çalışma şansınız da yoksa risk almamalı ve genel geçerliliği olan tasarım gerçeklerine sıkı sıkıya bağlı kalarak doğru tasarımı e-ticaret sitenize yansıtmalısınız. Yine unutulmamalıdır ki sitenize ilk kez gelen ziyaretçileri cezbedebilmeniz için yalnızca 5-7 saniye arasında kısıtlı bir vaktiniz olacaktır. Bu süre zarfında ziyaretçinizin beğenisini ve ilgisini çekemezseniz sitenizi terkedecektir. Başarılı bir tasarım için özellikle, “3F Strategy” olarak bilinen Fast (Hızlı), Functional (Kullanışlı) ve Familiar (Aşina) tasarım hazırlama stratejisi örnek alınabilecek önemli bir model olabilir. Siteniz ziyaretçiyi alıp koparmalıdır ! 
6. Yüksek Kullanılabilirlik + Dönüşüm Oranı = Daha Çok Satış!
Yapılan bir araştırma göstermektedir ki ortalama e-ticaret sitelerinde her 100 ziyaretçiden 1′den daha azı müşteriye dönüşmektedir. O halde sitenizi ziyaret edenlerin işini kolaylaştırmak; alışverişi sıkıntısız ve ekstra işlemler yapmaksızın tamamlayabilmelerini sağlayacak bir akış planlamak işin doğrusu olacaktır. Karmaşık menü yapısı, düzensiz ve gruplandırılmamış ürünler, uzun ve sıkıcı kayıt formları, hangi sayfadan gelindiğinin hangi sayfaya gidileceğinin anlaşılmadığı kötü navigasyon yapısı müşterilerinizi kaçırmak, alışveriş yapmamalarını sağlamak için yeter de artar bile! Bu hatalardan uzak durarak kullanışlı, anlaşılır bir site kurgulamalısınız. Müşterileriniz ürünleri kolayca bulabilmeli, alışverişe nereden başlayacağını ve ne şekilde tamamlayarak sitenizden ayrılabileceğini çok net şekilde anlıyor olabilmelidir. Böylece sitenizdeki dönüşüm oranı ortalama değerlerin üzerine çıkacaktır ve bu da daha çok gelir elde etmenizi sağlayacaktır.
7. Karışık ve Kötü İçerikten Uzak Durun!
Sitenizde karışık bilgiler, çok fazla reklam, banner ve gereksiz bilgi kirliliğinden uzak durun !
Sade. öz ve anlaşılır site site ile müşterinizin karşısına çıkın !
8. Google ile Dost Olun ve Doğru Arama Kelimeleri Seçin!
Seo yapın ve google arama motorunda bulunmaya çalışın. Ancak unutmayın ki seo da sizi özgün içerikler üst sıralara taşıyacaktır. Yani bir ürün eklerken sitenize ürünün açıklamasını kopyala yapıştır yerine siz kendi ağzınızdan özgün olarak yazın. İşinizi ilgilendirmeyen kelimelerden kaçının.
9. Yapışkan Web Sayfaları Hazırlayın!
Sitenizde alışveriş yapmak amacıyla gezinen müşterilerinizin vazgeçemeyeceği, okumaktan – izlemekten zevk alacakları web sayfaları tasarlamaya özen gösterin. Özellikle ürün detay sayfalarında düzgün bir yerleşime; yeterli ve zengin bir içeriğe ulaşılmasına özen gösterin. Böylece müşteriler hem görsel açıdan tatmin olacaklardır hem de ihtiyaç duyacakları bilgilere kavuşarak alışveriş kararı verme aşamasında zorluk çekmeyeceklerdir. Hatta bu tür çalışmaların doğrudan “dönüşüm oranına (conversion rate)” etki edeceğini, bunun da gelirinize pozitif şekilde yansıyacağını söyleyebiliriz.
10. 24 Saat Ulaşılabilir Olun !
Fiziksel bir mağaza sahibi için günün en işlek saatinde mağaza kapılarının kapalı olması ne demekse e-ticaret sitesi için de müşterilerin internet tarayıcılarında “ulaşılamıyor” mesajını görüntülemeleri o demektir. Bu noktada, hizmet aldığınız İnternet Servis Sağlayıcı’nın kalitesi büyük önem taşımaktadır. Yapacağınız anlaşmalarda 7 gün 24 saat açık olması beklenen e-ticaret sitenizin müşterilerinize her daim hizmet verebiliyor olmasını garanti altına almak başarılı olmanız yolunda önemli bir asettir. Öte yandan sistem geliştirmelerinin ve yeni fonksiyonların hayata geçirilmesi ihtiyacınızı gerçek sistem üzerinde karşılamaya çalışmak, yanlış giden birşeyin bir anda herşeyi tepetaklak etmesine neden olabilecektir. Bu yüzden mutlaka hazırda bir test server bulundurmalı ve sitenizin her daim tam fonksiyon çalışır durumda olmasını garanti altına almalısınız.
Sitenizde mutlaka telefon ve e-mail bilgileriniz ile adresiniz olmalıdır !
Bu 10 ipucunu doğru değerlendirip işe koyulmak için yola çıkabilirsiniz !
Yazan : Serkan HACIÖMEROĞLU / E-Ticaret- Sosyal Medya ve Dijital Pazarlama Gurmesi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz için teşekkür ederiz.
E-Ticaret Platformu