9 Mart 2012 Cuma

Sosyal Mobil E-ticaret



E-ticarette kıyaslanacak sürat ışık hızına doğru yaklaşıyor. Bu hızın altında gerçekleşen her işlem “yavaş” olarak nitelendirilecektir. Son dönemde hızı biraz daha artırmaya aracılık eden iki olgu ise sosyal ağ ve mobil teknolojiler. 

Elektronik ticaretin 2011 yılında global anlamda 680 milyar dolar düzeyinde gerçekleştiği ifade ediliyor. (BKM verilerine göre Türkiye’de e-ticaret hacmi 2011’de 13 milyar dolar düzeyinde gerçekleşti).
Gelecek dönemde her alanda olduğu gibi e-ticaret alanında da iki akım etkisi gösterecek gibi görünmekte. Bunlardan ilki “sosyalleşme” diğeri ise “mobilite”.
E-ticaretin sosyalleşmesi bir kaç boyutta ele alınabilir. Birincisi Facebook gibi sosyal ağlarda ticari işlemlerin yapılabilmesi. Hatta daha şimdiden buna f-ticaret denmeye başladı. Bir başka boyutta ise dijital müşterinin sosyal anlamda segmentasyonu olgusu yer alıyor. Genel segmentasyon yaklaşımlarında müşteriler önceki alış veriş verilerine göre belli bir kategoriye oturtulur ve sonraki alışverişleri için bu kategoriye göre yönlendirilirlerdi. Bu modeldeki iki temel sıkıntı noktası verilerin güncelliği ile segmentasyonların yeterince “kişiye özel” olamamasıdır.
Gelişen internet teknolojileri sayesinde özellikle müşteriyi kategorize ederken çok daha taze bilgileri kullanmak, kişinin tam da bir satınalma sürecini icra ederken bu kategorizasyon sürecini devreye sokabilmek gelecek dönemde üstünde durulacak olgular olarak öne çıkmakta.
Elektronik ticaretin sosyalleşmesindeki bir diğer boyut ise Amazon.com gibi devasa elektronik ticaret portallarında öne çıkmayı başarabilmek. Bilindiği üzere Amazon.com sitesi ilk çıktığında sadece kendisi satıcı pozisyonundaydı. Ancak son yıllarda getirdiği yeniliklerden bir tanesi de başka satıcıların da site üzerinden ürün satabilir hale gelmesiydi.
Bu imkan o denli popüler oldu ki şu an en kritik noktalardan bir tanesi bunca satıcı içinde öne çıkarak, malı satabilmek. Google’da yapılan bir aramada birinci sayfada listelenebilmek için gösterilmesi gereken çabanın bir muadili.
Bu tür yatay portal hale gelmeye başlayan popüler alışveriş sitelerinde satıcıların kendilerini öne çıkarabilmeleri için sosyal ağ imkanlarından azami ölçüde yararlanmaları gerekmekte.
Mobil teknolojilerden azami ölçüde istifade etmek gelecek dönemde e-ticaret açısından çok daha önem kazanacaktır. Mobil ticareti simgeleyen m-ticaret olgusu öteden beri zaten var. Ancak m-ticaretin bu ilk evresinde temel motivasyon daha ziyade bilgisayar üzerinden gerçekleştirilebilen ticari işlemlerin cep telefonu gibi cihazlar üzerinden de gerçekleştirilmesini sağlamak ile sınırlıydı. Bir tür platform çeşitlemesi yani.
Oysa bu ikinci evrede mobil teknolojilerin kendine özgü imkanları da m-ticaret süreçlerine dahil edilmeye başladı. Örneğin alışveriş sürecine lokasyon bilgisinin dahil edilerek sürecin optimize edilmesi pek de uzağımızda olmayan bir imkan. Böylece satın aldığınız bir ürün, profil bilgilerinizdeki adresinize değil de o an bulunduğunuz yere yapılabilir.
Bir başka örnek de bulunduğunuz yere yakın fiziksel lokasyonlardan alışveriş yapabilme imkanlarıyla ilgili olabilir. Müşterinin o an tam olarak nerede olduğu bilgisi alışveriş süreçlerinde tahmin edilenden çok daha büyük değişiklikleri beraberinde getirme imkanına sahip. Başta ifade edilen segmentasyon olgusu ile bunu birleştirerek örneğin belli bir profildeki müşteriye, yakınındaki bir mağaza, sadece 30 dakika için, çok özel indirim uygulayabilir.
İş e-ticaret olduğunda tek rakip ışık hızı. O sürate ulaşamayan her süreç, “yavaş” olarak nitelendirilecektir. Er ya da geç ! 
E-Ticaret için detaylı bilgi:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz için teşekkür ederiz.
E-Ticaret Platformu